Bagaimana nak selesai writable by the server


Setelah beberapa hari aku kepeningan tak dapat nak abik entry dari wordprees lama aku yang asyik semua msg “Unable to create directory /wp-content/uploads/ Is its parent directory writable by the server?”

Akhirnya aku berjaya ! dah update wordpress ni ke versi terbaru 2.6 aku install manual atau upload manual iaitu download file wordpress pastu setting config.php skit biasanya database dan userdatabase sebelum ni aku install terus kat hosting melalui
Fantastico De Luxe—>Blogs—>Wordpress—>New Installation jer cuma klik dan isi username,password,directory dan email cam tu je pastu tunggu seminit 2 siap jerk..tapi kat Fantastico tu versi 2.5.1 sekarang dah versi 2.6 kalau install secara auto cam tu kat dashboard tu akan kuar msg please update versi 2.6

Nak dijadikan cerita aku biasa sebelum ni dok main2 install kat hosting biasa memang leh abik dari wordpress tapak percuma aku sebelum ni pun..dah lama tak mengodek2 ni mungkin sistem pun dah berubah sebab memang wordpress ni selalu update jerk..

Kali ni lepas install bila nak import file [biasanya kita eksport dulu entry tu masuk ke pc] pastu import jer..bila sampai kat import dan browse file yang di savekan tu tunggu jap kuar Unable to create directory /wp-content/uploads/ Is its parent directory writable by the server? aku pun mula pening laaaaa..pasal pe ni..pastu aku rehat2 jer dulu..tapi aku ni memang tak puashati tul laa..ari ni aku try godek lagi try install secara manual lak wordpress ni setelah aku download abik terus versi 2.6

Kejadian sama juga berlaku dengan msg tu..apa lagi terus aku meng-google jer..utk mencari penyelesaian..pakcik google ni kira teman baik aku yang tak dapat dipisahkan di alam internet..kalau ada apa2 masalah aku terus merujuk pakcik google ke makcik yahoo ke..tapi biasanya pakcik google aku suka sbb mesin pencarian no.1 ke cam ner? Maka terjumpa lah kat sini http://andywibbels.com/post/1339 aku pun try belek2 tak de plak folder /uploads adoooi..aku pun try create new folder kat /wp-content/ kalau install auto permision aku 777 lepas buat folder baru uploads tu permission 775 sebagaimana disyorkan laa kuar msg tu lagi..aku pun pe lagi try lak tukar ke 777 sebab aku tgk komen ada suh tukar antara 2 tu….

Okey! moga bermanfaat..

Keterangan Permission ni lihat ilustrasi di bawah :

Posted on July 26, 2008, in Server. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

