Kenapa Malas Masak


Terbaca Entry DatoGeliga memohon petua kerana mengalami “sindrom malas masak” aku nak jawab pun tak pandai gak tapi sekadar kongsi² je sebab aku kekadang tak de mood gak nak masak..walaupun bahan mencukupi pun ada gak datang penyakit tu..nak cegah “kemalasan” ni memang susah apa jua sudut sebenarnya.

Apa benda kalau rajin “menjadi” je..sama gak orang yang rajin kalau kita lempar kat hutan pun lama² hutan tu akan jadi sebuah bandar metropolitan bahkan lebih dari itu..?

Pada aku kekadang bukan sikap malas..mungkin tiada mood..dan kita kurang berselera untuk makan sebab kita yang masak sebab bau bahan yang kita masak..rasanya kita bersemangat untuk rajin bila makan ramai².

Lagipun kalau kat mesir ni byk bahan²nya tak sama rasanya walaupun nama sama berbanding ditanahair…sebab kita dari kecil dah rasa cam tu..kalau kita tgk arab diaorang leh makan roti cam tu jerk..tapi bagi kita leh makan tapi kurang berselera..mesti nak kena nasi gak..

Bila cakap pasal masak ni ada org suka masak tapi tak semestinya dia jenis pemakan..ada orang malas masak tapi jenis pemakan.

Makan ramai2 ni salah satu faktor gak untuk menambah selera makan..walaupun makan skit rasa kenyang..ada berkatnya.

Bagi aku antara faktor yang menyebabkan aku malas ialah:

1-Bahan² masakan tiada dan tidak mencukupi [tambahan dok kat perantauan]kebanyakkan pun berbeza rasa seperti bawang,sayuran² dll.

2-Kita selalu masak menu² yang sama je setiap hari atau setiap kita kali masak dapur.

3-Tiada idea nak masak apa..

cam tu lah kot..tapi yang penting stok bahan2 tu sendiri spt rempah ratus,ikan,daging,ayam dsb.
bukan stakat malas nak masak nak p pasar pun malas gak wakakakaka..

Cili Padi Di Mesir Memang Hot leh order kalau nak !

tapi aku skrg ni aku cukup berselera makan sejak minggu lepas..kalau kat cairo ni aku jumpa kawan aku jual kangkong segar,ikan tenggiri,taugeh,serai[aku beli 10genih sebulan makan tak abis wakakaka] dan paling best aku jumpa cili padi fuuuuuh cukup menaikkan selera cili padi ni..depa jual 20genih sekilo..dia abik kat arab shibin elkom..best2 buat sambal..cili padi ni memang pedas tapi pasti menaikkan selera makan..

Sejak aku berniaga ni secara sambilan dan kecil²…bermacam bahan aku beli sekurang²nya stok umah aku pun bertambah gak..kalau masak bihun atau mee goreng [bukan makaronah..mee yang aku buat sendiri] buh taugeh,tauhu,daun sup,cilipadi,perencah ikan bilis,bawang goreng,kicap,sos tiram fuuuh best²…cukup lazat..bila bahan complete..

Cuma hampir 2 minggu ni aku asyik makan kari ikan tenggiri fuuuh lama giler tak pekena ikan tenggiri memang best aaaar..berbeza dengan ikan2 lain..aku beli untuk jual dan makan..22 genih sekilo..memang susah gak kat mesir ni nak dapatkan ikan tenggiri..

Satu hari tu ada sorang pelajar indo kat sini dia masuk ke laman Alkiram.Net borak2 dan datang ke rumah aku..skrg ni dia pun dok buat bisnes tempe,tauhu dan taugeh..so memudahkan lagi urusan aku dapat beli kat dia bahan mentah tu..leh laa aku campak2 lam mee..dan tempe goreng je buh lam nasi campur sayur.

Dah lari je tajuk ke ni..oppsss kena sambung lain laa pas ni..

Posted on July 25, 2008, in Catatan SMShotCafe and tagged . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: