Macam-macam manusia


Dalam diam ada juga jumpa perangai “sejenis orang” yang menyembunyikan kesilapan dan kesalahannya dengan membuat “serangan balik” ke atas orang yang tidak bersalah.Perangai orang macam ni dah lama aku jumpa tetapi ingat sekali geram tapi kita masih sabar..biasanya orang yang belajar dan fahamkan agama..pastu mulalah membuat ugut2an dengan ayat-ayat al-quran dan sunnah s.a.w…sekaligus menunjukkan dirinya yang baik kononnya….mereka memang takabbur pun..tak mau mengaku diri bodoh ! dan munafiq..dialah yang betul…kita yang salah..pandai betul manusia macam ini..dia sama sekali tidak takut bahawa “serangan” macam ni..akhirnya akan memakan dirinya..

Sesiapa saja boleh menjumpai orang macam ni..tak perlulah nak bermunafiq..kalau nak copy paste pun minta lah izin atau bagi kredit yang tuan web yang menyediakan bahan tu..kekadang kita ambil masa dan tenaga juga..senang2 je nak abik copy paste..

Aku dulu pernah macam ni..tuan tu ada hak untuk bertanya dan menegur..ciplak menciplak ini memang biasa berlaku..tapi bagi lah kredit atau sumber yang diambil..jangan jadi bodoh lah..kalau orang tu dah belajar tinggi…! jangan berpura2 nak menipu lah..

So,kita jangan tergolong dengan mereka ini..sebenarnya mereka ini adalah satu sindrom dan parasit bagi melembahkan umat islam itu sendiri..kita perlu tahu..apakah rahsia di sebalik..”Tidakkah kamu melihat mereka-mereka yang mendusta DENGAN agama !” dan kenapakah ayat tersebut sering berulang2…

Hari ini aku rasanya nak marah tapi masih dalam sabar lagi..cuma kita perlulah berubah dan matanglah..jangan mudah2 nak mengaku rasa hebat dan mendakwa diri….Janganlah jadi manusia yang pandai ambil manis dan hampasnya..dibuang saja…sedangkan hampas itu masih boleh digunakan untuk manfaat yang lebih besar jua…fikir2kan..!!

Posted on July 19, 2007, in Idea Central. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: