Jangan Berniaga Kalau Takutkan Risiko


Ramai resah dan risau dengan kehidupan dunia hari ini yang semakin hari semakin mencabar..pantang bunyi perkataan cepat kaya..dapat duit duduk rilek..keperitan hidup akan tercabar tanpa ada wang..semua orang mahu cari wang..yang sikit mau ditambah lagi..yang dah mencukupi juga memerlukan bertingkat2an lagi.Kehidupan yang sering berkejaran..

Meronda-ronda diluar sana..bermacam-macam orang cari duit janji dapat duit…membanting tulang 4 kerat..pelbagai kerjaya dihadapi dan ditempuhi…

Bila bercakap tentang dunia bisnes di luar…ada macam2 orang berniaga..di dalam talian atau online juga ada macam2 orang mencari duit.Sana duit sini duit..!? semakin hari semakin pening ? cari duit juga perlukan ilmu..segala2nya memerlukan ilmu..samada diluar sana atau di alam maya.

Teringat pula masa sembang2 ngan ‘kaki bisnes’..yang daripada pelajar di kota kaherah..mereka banyak produk untuk dijual kepada orang malaysia…tapi kat mane nak letak ? nak letak di koperasi rumah negeri ? nak letak di restoren malaysia ? kebanyakkan mereka merungut dengan komisyen yang tinggi 10%-15%..memang betul kalau dicongak2..itu baru komisyen jualan tak termasuk komisyen tapak plak 15%…kalau dihitung2kan lagi boleh mencapai ke 30% juga..komisyen itu dapat kat koperasi..tapi bagaimana ya..kekadang ada yang hutang ! bagaimana pula…bagi pengeluar pula modal tah kemana untung tah kemana…dipihak koperasi mereka dapat makan atas angin saja…yang membeli adalah pelajar yang purata perbelanjaan bulanan sekitar L.E400-500…bagi pengeluar yang inginkan harga yang tinggi untuk melepasi paras komisyen jualannya.

Dengan bermakna pembeli terdiri daripada pelajar sendiri…nak jual mahal tak laku..tak habis..lambat dapat duit untuk mengecapi keuntungan dan pusingan modal..

Kalau macam ni..yang untung lebih adalah koperasi dan disalurkan ke badan rumah negeri untuk anak negeri..

Pandangan aku adalah ekonomi macam ini adalah tidak cergas kerana barangan mahal dan lambat laku…

Moralnya..jangan berniaga kalau takutkan risiko dan jangan berniaga kalau pembeli adalah hutang !

Posted on July 6, 2007, in Idea Central. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: