Heboh Tentang Dinar Iraq?


Nampaknya  ada  beberapa orang malaysia kita dah heboh tentang matawang Dinar Iraq [IQD] ada juga beberapa rakanku bertanyakan benda ni..diaorang rujuklah aku sbb aku ni kaki forex..so,ada minta pandangan..berikut pandangan peribadi secara logik mengikut pengalamanku lah:

1-Kalau betullah dinar iraq ni memang laris diniagakan kenapa bank2 antarabangsa atau konvesional tidak berebut2 mengambil peluang dalam urusniaga ini..

2-Faktor politik di Iraq pun masih tidak menentu..lagipun mereka kat sana tu mempunyai byk kabilah atau puak  kira2 30 lebih juga lah kabilah kat sana. Selepas krisis amerika..krisis dalam juga masih hebat masing2 berebut dlm kerajaan mengikut puak2 mereka atau perang saudara..dari kejatuhan kerajaan iraq hingga skrg pertumpahan darah sering berlaku.Ikut pengalaman aku  kalau arab ni memang sukar dan abik masa yg lama utk pulih bahkan dendam kesumat mereka ini adalah kuat kebiasaannya dizahirkan dengan pertumpahan darah..bukan buruk sangka..ada aku ada terbaca juga peradaban arab ni zaman2 belajar dulu.

3-Hanya individu saja yang beria2 sgt benda ini..yang aku percayai dan anggap didalangi oleh mat salleh..aku penah lihat mereka dah mula jual sejak amerika abik alih iraq byk di pasaran online diniagakan seperti di ebay,stormpay dan laman2 web mat salleh ketika itu.Waah kini sudah masuk ke Msia…

4-Kalau beli skadar untuk koleksi tak der masalah..beli utk diniagakan ini mungkin akan mendatangkan masalah dari segi mendapatkan pelanggan. Orang nak niaga biasalah cakapan mereka amat manis dan cair utk mendapatkan pelanggan.Aku ni dah serik bab niaga cam MLM ni..sbb benda ni pun ada unsur2 MLM..

5-Cuba fikirkan mana lebih baik currency dengan emas..nilai currency tidak bernilai lagi bila satu2 negara itu bankrup.Tetapi sesiapa yang memiliki emas insyallah boleh hidup lagi.Jadi lebih baik berebut membeli coin emas ke kijang emas ke dinar emas kat kelantan ke gelang emas ke cincin emas ke..

6-Ada berpendapat dinar iraq tidak diniagakan dlm FOREX atau tukaran wang asing..Kalau kita buka laman utk ketahui nilai exchange harga 10K dinar dlm $3.98 atau kira RM17 saja..tetapi kenapa mereka menjual 10K dinar iraq = RM100 mungkin murah atau mahal lagi terpulang atas individu.

Aku bukan nak menghalang atau menghentam mana2 individu korang nak jual niagalah tapi kita sebagai pelanggan atau pengguna  sama berfikir mana yang terbaik..masalah perniagaan semua ada risiko..

Posted on December 1, 2006, in Catatan Pedagang Online. Bookmark the permalink. 1 Comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: