Duit Bekerja Untuk Anda?


pengurusanrisikoKetika melayari beberapa web….aku ada terbaca mengenai bagaimana kejayaan seorang ahli perniagaan yang berjaya dan menceritakan tentang pengalaman beliau..aku amat tertarik dangan kata2 dia untuk kita sama2 renung..aku tak ingat dah web tu..cuma nama Datuk tu kalau tak silap bermula..dengan huruf K juga..tp bukan Datuk K yg tengah tersohor sekarang nie lah…

“Seseorang itu telah berpelajaran tinggi, berjaya dalam profesionnya TETAPI buta dari segi kewangan. Mereka biasanya memang bekerja kuat dari sepatutnya kerana mereka belajar untuk bekerja, Malangnya mereka masih gagal dalam mencari teknik bagaimana untuk menjadikan WANG bekerja untuk mereka ”-Datuk K

Dengan kata-kata ini…ku cuba renung dan sambil berfikir akan kebenaranya…di samping tu ingin mencuba…menjadikan wang pulak bekerja untuk aku..menilai dengan semangat kata2 itu..akan ku gagahi..walaupun kekecewaan aku masih ada..dan ia juga hampir berkaitan seperti yang aku cerita sebelum2 ini….

Berbekal semangat,keyakinan dan doa..aku ingin juga mencuba..seolah-olah kata-kata dari Datuk K tadi memanggil2..di telingaku “Rezeki kamu masih ada..kalau kamu bekerja keras…rezeki tuhan beri dengan cara mana pun kita cari..sama ada di tanah ,di hutan,di laut ,di alam nyata..atau pun alam maya ini…ia bukan datang bergolek..cuma cara jer yg berbeza..yang penting usaha…”

Akhirnya ku cuba pujuk diri dan…ingin sekali dlm hidup merasai nikmat seperti seorang Datuk K…Sambil merayau2 ku masuk di dalam sebuah cafe yang agak standard..yang agak terkenal dekat dengan bandar dikawasan tempat aku..Genina Mall,Abbas Aqad,sebelum ni tengok kat luar jer..yerlah mana lah nak mampu satu dapur shisha pun dah dekat 20 Genih Mesir tak termasuk lagi…segala makan minum dan tip..sedangkan shisha kat kedai biasa baru jer 2 Genih Mesir
Oleh kerana keinginan untuk mencuba..bagaimana untuk berubah..dan bersama-sama dengan orang kaya..seperti biasa aku buat pesanan “sedapur” shisha dan shewarma[roti berinti daging bakar]..masa tu duit memang tersedia sebulan makan..so,biarlah..asalkan jiwaku tenang….

dalam pada tu..di depan aku ada 4/5 orang arab..nak kata muda sangat pun pertengahan umur 40an …tapi aku sure kira orang muda standard la kalau nisbah kat sini…sambil berborak2 sesuatu..disamping diorang tu..ada laptop satu..terdengar2 jugalah kat telinga ini..perkataan istismar [pelaburan].Terdetik kat fikiran aku..ehh korang nie pun dah pandai MLM ker..nasib ko lah arab..omputih nak main2 engkorang plak..

Sambil melayan asap2 shisha yang berperisa tuffah [epal]..mata dan telinga..tak berkedep2 kt laptop dia orang..rasa cam something jer..yg aku tak pernah tengok..siap ngan carta atau graf..lagi dengar2lah dollar paund ntah apa lagi..jenguk2 skit nampaklah tulisan FOREX-ARABIA,MARKETIVA dan SWISSCASH…..Bla bla..mungkin..mereka tengah berbincang tentang laman tersebut.
Namun,aku memberanikan diri.. cubalah tegur..maklumlah dok sorang2 sambil tu tanya-tanya..

Apa itu FOREX-ARABIA ? Salah seorang tu terangkan kat aku bahawa salah satu platform dagangan matawang asing..kalau anta berminat boleh je..saya bantu untuk memberi kefahaman dan teknik2nya..cam ne nak menyertai..atau kamu nak serahkan kepada broker..minima pelaburan di FOREX-ARABIA adalah $2000.00…punyalah detial..ehh..nk kena lagi ker aku nie…kata2 camnielah membuatkan aku bertambah tension….

tapi takperlah dpt juga aku satu ilmu…malam tu..sambil tu dalam otak dah set nanti aku try search dalam yahoo dulu..kaji ok ker tak..manalah tahu nie rezeki terakhir aku..sbb aku tengok takderlah refer2 cam MLM..tapi yg paling best dengan ilmu yg tak seberapa tu…malam tu ..segala impian aku nk merasa kaya cam Datuk K tu termakbullah juga..dok dlm tempat yg class..dan paling best..segala minum makan aku ditaja free oleh member2 arab aku tu… alhamulilah

Balik jer sambil renung2 balik..niekah rezeki…dan inikah teknik kewangan yg diperkatakan Datuk tadi….buka komputer layar punya layar…So, boleh tengok webnie..Jejak Bisnes Online yang dimiliki oleh orang melayu kita juga.Dalam tu ada lah maklumat ringkas tentang Swisscash dan Marketiva..masa tu aku menyimpulkan swisscash adalah sebagai pelaburan berkala atau mutual fund dan Marketiva adalah FOREX yang seakan2 sama saja dengan forex-arabia.Seperti yang diterang member arab aku dulu tu…

Terus aku klik banner seperti di bawah dan terus dibawa ke link web utamanya..dan terus membuat pendaftaran di kedua2 web tersebut.Kita hanya berusaha dan setiap rezeki yang kita terima ada hak orang lain di dalamnya. Ambillah HAK kita dan selebihnya berilah kepada mereka.

Posted on August 2, 2006, in Catatan Pedagang Online. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

